Профілактика конфліктних ситуацій у школі

Більшу частину свого життя дитина проводить у школі. Тут вона не лише здобуває основи знань, а й спілкується та взаємодіє з однокласниками і вчителями. І одним з основних чинників, що впливають на ставлення до навчання, є психологічна атмосфера у класі та школі. Якщо дитина відчуває увагу до себе з боку вчителів, зацікавленість до своїх успіхів, доброзичливість, то з радістю іде до школи приділяє навчанню багато аги, що позначається на результатах навчальної діяльності. В іншому випадку у дитини формується байдуже , а й іноді й негативне ставлення до школи.

Взаєморозуміння й відкритість – основа рівноправних ,безконфліктних стосунків.

Конфлікти супроводжуються непорозумінням, образами, зруйнованими взаєминами, стресами та ін.. А особливо прикро те, що конфлікти виникають найчастіше через дрібниці, через наше невміння спілкуватися, небажання зважати на потреби інших людей.Конфлікти у школі не сприяють успішному навчально – виховному процесу.І чим менше конфліктів , тим краще розуміють одне одного учні та вчителі, тим теплішими й довірливішими є їхні стосунки.Конфлікти спричиняють люди. Тому перш ніж говорити про правила уникнення і виходу з конфліктної ситуації, варто з ясувати погляди людини на її місце і роль у навколишньому середовищеУ межах навчально- виховного процесу предметом посиленої уваги залишаються поведінкові конфлікти:- невиконання домашнього завдання;- порушення дисципліни;- неготовність виправити власну помилку;- емоційно – особисте зіткнення педагога і вихованця.Інакше кажучи, у сучасній школі конфлікти стали звичайною справою. Сама структура побудови сучасної масової школи за принципом супідрядності і протиставлення ( тобто « вчитель – учень», « старший – молодший», «сильний – слабкий», « встигаючий – не встигаючий») стимулює дитячу конфліктність. Крім того, учні «несуть» у школу у трансформованому вигляді всі соціальні суперечності нашого суспільства, які в свою чергу породжують жорстокість, хамство, озлобленість у групових та міжособистісних стосунках школярів. Тому у конфліктній ситуації треба по можливості дотримуватися наступних правил:

Шість кроків виходу із конфліктної ситуації:

Крок 1. « Опануй себе» Дихай глибоко,полічи до десяти.
Крок 2. « Заспокой опонента» Я не хочу сваритися через це. Запропонуй обговорити ситуацію.
Крок 3. Активно слухай. Дивись йому в очі і кажи « Так», « Я розумію.» Не перебивай.
Крок 4. Поводься асертивно (гідно, упевнено).Розкажи, що ти думаєш і відчуваєш. Стій прямо, і говори спокійно.
Крок 5. Висловлюй повагу. Поважай гідність опонента. Не намагайся критикувати й перевиховувати його. Обговорюй проблему, а не людину.
Крок 6. Розв язуй проблему. Запропонуй змінити позицію « Я проти тебе» на позицію « Ми разом проти проблеми»Запропонуй свій варіант рішення проблеми. Запитай опонента, які він має пропозиції. Оберіть те, що вам підходить.Домовтеся виконувати це рішення певний час, а потім повернутися до розмови і з ясувати, чи ви ним задоволені.
Отже, вчитель для вирішення конфліктної ситуації повинен спрямувати свою активність на краще розуміння співрозмовника. У конфліктній ситуації вчитель мусить бачити проблему з обох сторін, оскільки попередження та вирішення конфліктних ситуацій значною мірою залежить від педагогічної майстерності.

Пам'ятка у разі виникнення конфліктних ситуацій:

- Конструктивне розв’язання конфліктних ситуацій – необхідний елемент професійної педагогічної підготовки вчителів.
- Будь які негуманні дії вчителя викликають протидію.
- Якщо учень кинув виклик учителеві, отже має всі підстави.
- Кожна конфліктна ситуація – гострий сигнал про неблагополуччя розвитку дитини, або цілого колективу.
- Доречніше проаналізувати перші симптоми неблагополуччя, ніж розпочати це після серйозних проявів конфлікту.
- Позитивні знахідки в роботі найчастіше здобуваються, промахи пам’ятаються тривалий час, іноді все життя.

Для виявлення найтиповіших конфліктних ситуацій, а найголовніше – роз'в язання цих ситуацій важливим є співпраця класного керівника, психолога, батьків та учнів. За будь якого варіанта розвитку конфлікту завданням педагога буде перетворити протидію сторін на взаємодію.

Кiлькiсть переглядiв: 5375